Google maps też może być dziełem sztuki. Sprawdźcie, czy też na nim jesteście

Ustawienia prywatności. Sztuka po internecie” to wystawa, która karze zastanowić się nad netartem i tym, do czego doprowadził powszechny dostęp do sieci na polu artystycznym. W MSN-ie znajdziemy prace roczników 80. i 90. – twórców, traktujących internet jako środek autoekspresji, ale także osób, których projekty bardziej przypominają działalność rozrywkową niż artystyczną.

Na wystawie zobaczymy m.in. ekshibicjonistyczne selfie, wykonane kamerą internetową (Jesse Darling, „ Photoshop 1 (pędzel korygujący, stempel ze wzorkiem, wiadro z farbą)”), instalację 3D (Trisha Baga i Jessie Stead, „Oaza Mórz: Część pierwsza”), obrazy malowane ciałem (Korakrit Arunonandchai, „Muey Kuey”), rzeźby z baterii do Macbooka (Jason Loebs, „Antropomemoria”) czy blog z wideo-performansami Ady Kaczmarczyk. A to tylko kilka nazwisk spośród wielu zagranicznych i polskich artystów, zaproszonych do udziału w wystawie przez Natalię Sielewicz.

Grupa DIS w projekcie „Thinkspiration” parodiuje „obrandowany znanymi markami” kult ciała. Rejestracja performansu z pogranicza reklamy przedstawia aktorów, ubranych w koszulki, wzorowane na firmowej odzieży dla biegaczy, z tym że widzimy bohaterów rodem z reklam NIKE’a w nowym kontekście sytuacyjnym. Jon Rafman w serii „9 oczu” prezentuje wydruki szokujących scen, podejrzanych dzięki Google Street View, ilustrujące przemoc i prostytucję. Dzięki Jennifer Chan poznajemy zmaskulinizowaną historię najseksowniejszych mężczyzn w informatyce („Totalny spermfest”) w foto-instalacji, prezentowanej na postumencie z pudełek po pizzy, a zasługą Eda Atkinsa są animacje, zrobione w technice motion capture, która pozwala stworzyć postaci na podstawie zarejestrowanych gestów człowieka. Grupa CUSS prezentuje zaangażowaną społecznie i politycznie sztukę internetową w RPA („Filtracja na żywo”). W pracy „Miękkie wczasy w domu” (wersja z interakcją wzrokową)Daniel Keller posługuje się tzw. gaze tracking, czyli technologią, dzięki której można śledzić ruch gałek ocznych. Artysta nakłonił grupę bezrobotnych imigrantów do obejrzenia półgodzinnej reklamy, a następnie odwzorował to, jak zachowywały się ich mięśnie oczu, na wykorzystywanej do celów reklamowych kurtynie ledowej. Portrety Bunny Rogers „Kucyki” nawiązują do uprzedmiotowienia dzieci i zwierząt. Hannah Perry wykorzystuje efekt zmultiplikowania słów i obrazów w instalacji multimedialnej „Wybacz, że nie powiedziałam nawet cześć”). Projekt internetowy Czosnek Studio (upoti.com) umożliwia artystom publikowanie w sieci. Z kolei kampową, wystylizowaną „Trill-ogy: Comp” Ryana Trecartina dotyka nadmiaru informacji w środkach przekazu.

„Ustawienia prywatności” umożliwiają surfowanie po przestrzeni muzealnej i pozwala zrozumieć, jak fragmentaryczna stała się sztuka ery post-internetowej. Stanowi ona także przegląd rozmaitych technik, stosowanych w netarcie. Patchworki dźwięków i obrazów stają się odwzorowaniem rzeczywistości wirtualnej, gdzie nadmiar bodźców powoduje, że coraz trudniej jest nam odróżnić przedmioty wartościowe od blichtru i sztampy. Natalia Sielewicz dokonuje ciekawego zabiegu, który skłania do namysłu nad interaktywnością jako stylem bycia.

Ustawienia prywatności. Sztuka po internecie
25.09.2014 – 06.01.2015
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Ul. Emilii Plater 51
Kurator: Natalia Sielewicz
Architektura wystawy: Joanna Adamiak

Bunny Rogers, Kucyki, fot. Filip Olszewski

Bunny Rogers, Kucyki, fot. Filip Olszewski

Pamela Rosenkranz, Stay True, 2009

Jennifer Chan, Totalny spermfest

Jennifer Chan, Totalny spermfest

Jon Rafman, z serii 9 oczu

Jon Rafman, z serii 9 oczu

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s