Jak do was dotrzeć, czyli automatyzacja procesów w marketingu

25 listopada 2014 r. w Biznes Klubie na warszawskim Stadionie Narodowym zgromadziło się ponad 1000 słuchaczy, aby wziąć udział w spotkaniu, poświęconemu automatyzacji procesów marketingowych – European Marketing Automation Congress.

W konferencji uczestniczyły firmy, wdrażające narzędzia do automatyzacji w marketingu – zarówno międzynarodowe korporacje, jak i średniej wielkości przedsiębiorstwa o zróżnicowanym rodowodzie. Zorganizowane przez SALESmanago  wydarzenie prowadził Artur Kurasiński, vloger, autor bloga AK74,  współtwórca Fokus – smarter anatytics.

W trakcie kongresu wystąpiło 17 prelegentów, którzy podzielili się swoim doświadczeniem z zakresu stosowania strategii marketing automation w biznesie. Z wybranymi gośćmi można było porozmawiać na stoiskach wystawienniczych i w kuluarach. Urozmaicenie programu stanowiły bezpłatne warsztaty z ekspertami, wykorzystującymi na co dzień automatyzację procesów marketingowych.

Warsztaty

Andrzej Ogonowski, Dyrektor Marketingu i PR w SMSAPI, opowiedział, w jaki sposób skutecznie posługiwać się wiadomościami tekstowymi w kampaniach marketingowych. Wyjaśnił szczegółowo, jak przygotować perswazyjnego sms-a, który skłoni konsumenta do udzielenia zgody na przetwarzanie danych osobowych i wysyłanie informacji handlowych czy zaowocuje nowym zapisem do newslettera.

Michał Misiak, Chief Technical Officer i Tomasz Paprocki, Dyrektor ds. sprzedaży korporacyjnej w Focus Telecom Polska, przedstawili interesujące wyniki badań na temat telefonicznej obsługi klienta. Wynika z nich m.in., że najczęstszą przyczyną niezadowolenia rozmówcy jest wielokrotny kontakt w tej samej sprawie, długi czas oczekiwania na połączenie oraz zadawanie tych samych pytań przez konsultantów. Jak podkreślił Misiak, w komunikacji telefonicznej największą rolę powinna odgrywać zasada H2H (Human to Human) – nie należy zapominać o tym, że po drugiej stronie słuchawki znajduje się człowiek i warto dołożyć wszelkich starań, aby obsłużyć go z empatią i zrozumieniem.

Bartłomiej Rozkrut, Członek Zarządu, Unity Group i Krzysztof Murzyn, Lider centrum kompetencyjnego E-commerce w Unity Group, zastanawiali się, co zrobić, żeby zatrzymać uciekającego klienta. Ich wystąpienie stanowiło próbę odpowiedzi na pytanie, jak nowoczesne platformy e-commerce wykorzystują segmentację, żeby przypadkowi odwiedzający stali się lojalnymi klientami. Segmentacja ma na celu zwiększenie przychodów poprzez dopasowanie oferty do klienta oraz redukcję kosztów dzięki automatyzacji procesów. Przedstawiciele Unity Group przytoczyli liczne przykłady z własnego doświadczenia, aby pokazać, jak wykorzystać możliwości segmentacji.

Program warsztatowy zwieńczyły zajęcia z Jacobem Ciesielskim, dyrektorem generalnym i  prezesem InfoCanada, który przygotował case studies, ilustrujące efektywne zastosowanie marketing automation za oceanem.

Prelekcje

Tematem, który powracał podczas poszczególnych wykładów, była współpraca między działami marketingu i sprzedaży. Większość uczestników kongresu zgadzała się co do tego, że oba piony powinny funkcjonować w symbiozie, przy wyraźnym podziale obowiązków. O ile jednak skuteczność handlowców jest mierzalna, o tyle więcej kłopotów przysparza ocena pracy marketingowców. Jeszcze trudniej jest zweryfikować efektywność marketing automation. Jak zauważył Grzegorz Błażewicz, CEO w Benhauer, osiągnięcie wysokiego poziomu procesu automatyzacji marketingu zajmuje średnio 2 lata, natomiast dopiero po 5 latach można wykazać jego wpływ na sprzedaż.

Duże zainteresowanie wzbudził inaugurujący kongres wykład Stéphane’a Antigi, trenera reprezentacji Polski w piłce siatkowej mężczyzn, obecnych mistrzów świata. Antiga zdradził, jakie sposoby motywacji stosować w zespole, aby zapewnić grupie pierwsze miejsce na podium.

Rafał Brzoska, założyciel i współwłaściciel grupy Integer.pl oparł swoją prezentację o czynniki, które zadecydowały o sukcesie InPost, zestawiając rozwój marki ze strategią spółki Amazon.

Na problemy z komunikacją wewnętrzną przedsiębiorstw zwrócił uwagę Grzegorz Urban, wicedyrektor PricewaterhousCopers, według którego zacieśniona współpraca między działami marketingu i sprzedaży jest niezbędna do osiągnięcia wymiernych korzyści w handlu. Jednocześnie przedstawiciel PwC zasugerował, iż klasyczne sposoby pozyskiwania leadów przynoszą coraz gorsze efekty. Jego zdaniem rynek dąży do jak największej personalizacji komunikatów reklamowych, dlatego też indywidualne podejście powinno odgrywać kluczową rolę w marketingu.

Piotr Stohnij, Online Communication Manager oraz Marcin Orocz, Chief Digital Officer w Harvard Business Review Polska, mówili o wykorzystaniu nowych technologii w biznesie, m.in. w branży edukacyjnej. Drugi prelegent przestawił pokrótce działalność Ican Institut i wspomniał o możliwościach szkoleń i staży dla studentów.

Grzegorz Błażewicz, założyciel i właściciel Benhauer, podzielił się z publicznością swoimi doświadczeniami w budowaniu marki i tworzeniu spójnej strategii marketingowej. Były pracownik Comarchu jest zwolennikiem łączenia marketingu z handlem. Jak zauważył, do automatyzacji procesusprzedaży firmy wykorzystują najczęściej znajomość zachowania klienta na stronie internetowej w trakcie procesu sprzedaży oraz geolokalizację. Jednakże po pewnym czasie aktywność użytkowników portali internetowych spada. Można ten stan zrekompensować, wzmagając działania w innych kanałach, np. stosując e-mail marketing.

Michał Jaworski, E-commerce Dyrektor w Rainbow Tours S.A. i Florian Werner, Managing Director w Remintrex, poświęcili swoje wystąpienia retargetingowi. Nie zabrakło także wykładu na temat nowoczesnych form geolokalizacji. Najbardziej wytrwali mieli okazję poznać technologię Bluetooth Smart, która znakomicie sprawdza się w zamkniętych przestrzeniach, takich jak centra handlowe czy muzea – Szymon Niemczura, współzałożyciel i CEO w Kontakt.io, opowiedział o zastosowaniu beacona. Mówiąc w dużym uproszczeniu, jest to maleńkie radio na baterię, które nieustannie nadaje sygnał, czytelny dla smartfonów – urządzeń, działających w systemach iOS i Android. Komunikaty, wysyłane przez beacona, można odebrać w trybie off-line. Dzięki nim jesteśmy w stanie błyskawicznie znaleźć interesujący nas obraz, sprawdzić, czy w sklepie znajduje się poszukiwany przez nas kolor spodni, dokonać rezerwacji czy zakupu. Ciekawostkę stanowi fakt, że bateria w beaconie działa przez dwa lata, co zachęciło do korzystania z tego typu urządzeń takie marki jak Mammut.

European Marketing Automation Congress 2014 to już druga edycja kongresu. Duże zainteresowanie automatyzacją procesów w marketingu oraz wysoki poziom poszczególnych wystąpień pozytywnie rokują kolejnym odsłonom wydarzenia.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s